Sitemap  │  Zoeken

Welke zakelijke relaties mag u nog emailen?

De Telecomwet is gewijzigd. U mag zakelijke relaties geen e-mailberichten sturen als zij daarvoor geen toestemming hebben gegeven. Waar moet u rekening mee houden en wie mag u eigenlijk nog wel mailen?

De Telecomwet is per 1 oktober veranderd: een van de veranderingen behelst een totaalverbod op spam: consumenten mocht u al langer geen ongevraagde berichten meer sturen, dit geldt nu ook voor e-mail (en faxen) die u aan zakelijke relaties stuurt. Als uw berichten een commercieel, ideëel of charitatief doel dienen, moet u van tevoren toestemming hebben gekregen.

Ook van zakelijke relaties, van wie u de e-mailadressen al voor 1 oktober in uw bezit had, moet u toestemming hebben gekregen om berichten te sturen. Als u relaties voor 1 oktober om toestemming hebt gevraagd en een reactie bleef uit, dan mag u hen geen berichten meer sturen.

Uw relaties moeten namelijk actief toestemming hebben gegeven.'Actief' betekent dat zij bijvoorbeeld een vakje hebben aangevinkt waarbij staat ‘Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen van bedrijf X’, 'Ja, hou mij op de hoogte van...'  of ‘Ja, ik ben geïnteresseerd in aanbiedingen van partners’. Let op: deze vakjes mogen niet al van tevoren aangevinkt zijn, zodat de ontvanger de vinkjes moet weghalen als er geen prijs wordt gesteld op uw berichten.

Toestemming vragen
Heeft u relaties niet voor 1 oktober om toestemming gevraagd? U mag dan officieel geen e-mails meer versturen om dat alsnog te doen.
In de praktijk betekent dit: geen grote bulkmailings. Als u bijvoorbeeld op een beurs visitekaartjes heeft verzameld van mensen die geïnteresseerd zijn in uw bedrijf, mag het geen probleem zijn deze een persoonlijk mailtje te sturen waarin u uw nieuwsbrief onder de aandacht brengt.

De uitzondering: bestaande klanten
Mensen die iets bij uw bedrijf hebben gekocht (bestaande klantrelatie), mag u zonder toestemming berichten blijven sturen. Let wel, het moet dan gaan om aanbiedingen of informatie over soortgelijke producten. Dit is wel een grijs gebied. Over de vraag wat een soortgelijk product is zullen de meningen uiteen lopen en wanneer is er sprake van een bestaande klantrelatie? Is iemand die drie jaar geleden een paar rolletjes plakband en vier dozen printpapier gekocht heeft, een bestaande klant? Als u twijfelt, stuur dan geen bericht of win eerst juridisch advies in.

Eén klacht is geen klacht
Moet u zich nu echt zorgen maken over de vraag of u zakelijke relaties ongevraagd e-mails stuurt, en de mogelijke gevolgen? Waarschijnlijk niet. De
Opta, de telecomwaakhond van de overheid die toeziet op naleving van de Telecomwet, heeft het vooral voorzien op notoire spammers. Zorg er wel voor dat in uw berichten een duidelijk zichtbare afmeldlink is opgenomen en maak ook duidelijk wie de afzender is en waarom men uw bericht ontvangt, zeker als u uw relaties slechts enkele malen per jaar met e-mail benadert.

Mocht het gebeuren dat iemand een klacht over uw bedrijf indient, hoeft u ook niet in paniek te raken. De Opta heeft aangeven dat 'één klacht geen klacht is'. Bedrijven waarover meerdere malen wordt geklaagd omdat zij zich schuldig maken aan het versturen van spam, worden eerst op de vingers getikt voordat er boetes - die wel kunnen oplopen tot forse bedragen - worden uitgedeeld.
 

Voor meer informatie kunt u terecht bij a.p.scheltinga organisatieadvies | managementondersteuning.

(Bron: www.dezaak.nl, bijgewerkt oktober 2009)

TERUG NAAR BEGINPAGINATERUG NAAR BEGIN

persoonlijk | betrokken | deskundig | professioneel

Deze website is alleen voor informatieve doeleinden. Hieraan kunnen dan ook geen rechten ontleend worden. © a.p.scheltinga oa|mo kampen.

advies | implementatie | advies alléén is niet genoeg!