Sitemap  │  Zoeken

Checklist voor een goede eerste indruk

Een eerste indruk kun je maar één keer maken. Het is een cliché, maar het is wel waar. Als ondernemer wilt u natuurlijk een goede indruk op uw klanten en leveranciers maken. De volgende aandachtspunten kunnen daarbij helpen.

  • Kleren maken de man/vrouw. Probeer de uitstraling die u voor uw bedrijf wenst, ook in uw kledingkeuze - en die van uw medewerkers - tot uitdrukking te brengen. Draag kleding die past binnen uw branche.

  • Uw bedrijfspand maakt onderdeel uit van uw imago. Heeft het gebouw weinig uitstraling? Zet er dan geen foto’s van op uw site.

  • Bied een professioneel visitekaartje aan. Kies een stevige papiersoort en zorg voor volledige, maar vermijd overbodige, informatie. Houd ook rekening met uw huisstijl en bedrijfslogo.

  • Een website is een virtueel visitekaartje. Een professionele vormgeving straalt positief op u af. Gefröbel idem dito, maar dan in negatieve zin!

  • Onbegrijpelijke teksten met spel- en taalfouten op uw website wekken een bijzonder amateuristische indruk. Huur een professionele tekstschrijver in, of laat zelf geschreven teksten op z’n minst controleren door iemand die daar kijk op heeft.

  • Veel bedrijven communiceren vooraf geen prijzen uit concurrentieoverwegingen. Een gemiste kans. Een klant die zich oriënteert, waardeert dit wél.

  • Zorg dat u in een halve minuut uw bedrijf kunt neerzetten voor een potentiële klant, de zogenaamde Elevator Pitch. Bedenk een prikkelende opening voor uw presentatie en vermijd nietszeggende algemeenheden.

  • Kijk met de ogen van uw gesprekspartner naar uw bedrijf. Wat zijn de voordelen van uw producten of diensten voor hem/haar? Zo wordt uw gesprek een dialoog en geen monoloog.

  • Wek bij een eerste ontmoeting de nieuwsgierigheid van uw gesprekspartner op, zodat er vanzelf een gesprek ontstaat. Dit kan door een interessante vraag te stellen, die aansluit bij de belevingswereld van een potentiële klant.

  • Vraag na afloop of u nog iets voor de klant kunt betekenen. Bied bijvoorbeeld aan om meer informatie te geven per brief, telefoon of e-mail.

Voor meer informatie kunt u terecht bij a.p.scheltinga organisatieadvies & managementondersteuning.

(Bron: www.de zaak.nl, bijgewerkt maart 2006)

TERUG NAAR BEGINPAGINATERUG NAAR BEGIN

- advies implementatie; omdat advies alléén niet genoeg is! -

Deze website is alleen voor informatieve doeleinden. Hieraan kunnen dan ook geen rechten ontleend worden. © a.p.scheltinga OA&MO Zwolle

- persoonlijk, betrokken, deskundig professioneel -