Sitemap  │  Zoeken

Een borreltje op zijn tijd...

Een bedrijfsborrel: niet alleen goed voor de teamgeest, het is ook een ideale manier om de creativiteit van uw medewerkers te stimuleren. Hef dus regelmatig het glas met uw personeel. Hoe maakt u er altijd een geslaagde happening van?

Vier successen!

Heeft u een mooie omzet behaald of een belangrijke nieuwe klant binnengehaald? Geen vanzelfsprekende zaak, en dus iets om bij stil te staan. Een bedrijfsborrel is een goed moment om successen te vieren en een mooie gelegenheid om uw medewerkers te bedanken voor de geleverde inspanningen.

Speeches tijdens de borrel?

Als u uw medewerkers wilt toespreken, doe het dan aan het begin van de borrel, want dan is iedereen nog ‘bij de les’ en zijn er nog geen uitgebreide gesprekken gaande. Houd toespraken kort en zo informeel mogelijk: dat draagt bij aan een ontspannen sfeer. Bereid uw speech wel goed voor. Als spreken voor een groep geen dagelijkse bezigheid is, gebruik dan bijvoorbeeld gedachtenkaartjes met daarop steekwoorden die verwijzen naar de onderwerpen die u aan de orde wilt laten komen.

Natje en droogje

Zorg voor voldoende hapjes en drankjes. Hierbij geldt de regel: beter te veel dan te weinig: als mensen die later binnenkomen misgrijpen, maakt u geen al te beste indruk. Drank die overblijft kunt u bewaren voor een volgende gelegenheid of u maakt met de leverancier de afspraak dat u het overschot weer kunt terugbrengen. Denk ook aan wensen van vegetariërs en mensen met allergieën!

Wel of niet zoenen?

Niet iedereen stelt het op prijs om bij wijze van welkom of felicitatie gezoend te worden. Als uw klanten en medewerkers hun partner meenemen, staat het misschien een beetje vreemd als u hen gelijk om de hals vliegt als u ze voor het eerst ontmoet. Probeer ongemakkelijke situaties te vermijden: geef eerst gewoon een hand.

Let op uw woorden

Onvermijdelijk natuurlijk, dat er over anderen wordt gesproken. Op een bedrijfsborrel voelt men zich vaker wat ‘losser’ en komen de tongen los. Maar probeer wel op uw woorden te letten: spreek geen kwaad over collega’s, zeker niet als deze ook aanwezig zijn.
Organiseert u een receptie voor relaties of bezoekt u een borrel van een collega-ondernemer? Let dan ook op met wat u zegt, want degene met wie u staat te praten kan het misschien wel heel goed vinden met de persoon die u door het slijk haalt.

Alcohol…

Eigenlijk ondenkbaar: een borrel zonder alcohol, toch? Zorg wel dat het gezellig blijft. Te veel drinken wordt beschouwd als de grootste zonde tijdens een bedrijfsborrel. Niets gênanter dan een dronken collega. En hoe gaat u om met mensen die iets te diep in het glaasje hebben gekeken en toch achter het stuur stappen?  U moet er toch niet aan denken dat een van uw medewerkers of klanten brokken maakt als ze naar huis rijden? Daarbij: u kunt ook nog ook aansprakelijk worden gesteld door de werknemer en de eventuele slachtoffers. U bent niet per definitie ‘schuldig’, maar als de bedrijfsborrel binnen werktijd plaatsvindt en u schenkt onbeperkt alcohol, wordt de kans dat u een schadevergoeding moet betalen aanzienlijk groter.

Wéér in de bedrijfskantine?

Veel bedrijven kennen de traditie van de vrijdagmiddagborrel: een terugkerend ritueel waar de meningen over verdeeld zijn: sommigen kijken er naar uit, anderen gruwen ervan (‘ik zie mijn collega’s al vaak genoeg) Als er in uw bedrijf meer weerstand dan enthousiasme is, kunt u overwegen om de borrel niet wekelijks te houden en ook eens op een andere locatie. Steeds in de bedrijfskantine gaat op den duur ook vervelen.

Maak iets bijzonders van uw receptie

Een receptie krijgt meer aantrekkingskracht als u klanten prikkelt: zet in de uitnodiging dat er belangrijk nieuws te melden is of koppel de receptie aan een thema met entertainment voor extra sfeer.
Er zijn zelfs bedrijven die het voor elkaar hebben gekregen dat mensen in de rij staan voor hun (nieuwsjaars)borrel: je telt pas echt mee als je er bent geweest. Op die manier wordt een dergelijke gelegenheid dus een uitstekend promotiemiddel.

Voor meer informatie kunt u terecht bij a.p.scheltinga organisatieadvies | managementondersteuning.

(Bron: www.dezaak.nl, bijgewerkt mei 2008)

TERUG NAAR BEGINPAGINATERUG NAAR BEGIN

persoonlijk | betrokken | deskundig | professioneel

Deze website is alleen bedoeld voor informatieve doeleinden. Hieraan kunnen geen rechten ontleend worden. © a.p.scheltinga oa|mo kampen.

advies | implementatie | advies alléén is niet genoeg!